Sunday, February 13, 2011

Kerbau untuk orang bandar


Aku bukan orang kampung. Kalau aku diberi kerbau, aku mati. Kerbau pun mati. Kalau aku diberi sawah sebidang, aku mati. Sawah jadi lalang.

Pak Man bukan orang bandar. Kalau ditinggalnya Pak Man kat stesen LRT, Pak Man mati. LRT tetap berlalu pergi. Kalau diberi Pak Man satu set komputer, Pak Man tak boleh hidup. Komputer pun tak hidup.

Orang kampung tak sama dengan orang bandar. Mereka berbeza. Tapi berbeza bukan bermakna ada yang lebih mulia atau ada yang lebih hina.

Orang Melayu ada satu masalah; mereka tak boleh terima perbezaan. Kalau ada seseorang yang lain, maknanya status atau kedudukan orang tersebut pun lain. Cara pandang untuk dia pun lain. Cara cakap pun begitu, lain.

Tuhan yang Maha Bijaksana jadikan kita berbeza bersebab, berhikmah. Bukan untuk saling rendah-merendah. Tapi untuk saling berkongsi anugerah. Berkasih dan berhemah. Belajar untuk bertolak ansur dan beralah. Kita mencari makna hidup dengan memberi dan menerima.

wAllahu 'alam.

1 comment:

Unknown said...

diorang tak boleh beli perodua bezza.