Tuesday, November 23, 2010

Jangan jadi fitnah


Kita jangan jadi fitnah kepada agama kita sendiri. Berhati-hati bila menasihati orang berkenaan dengan agama. Jangan ragu-ragu untuk mengaku yang kita masih belum mampu mempraktikkan apa yang kita nasihatkan.

Kita jangan jadi fitnah pada kebaikan. Jangan sampai bila orang tengok kita, dia rasa jauh betul dia daripada kebaikan. Rasa mustahil untuk amalkan kebaikan. Jaga-jaga bila orang gelarkan kita 'malaikat'. Cepat-cepat muhasabah diri.

Kalau kita sudah jadi fitnah kepada dua perkara ini, kita sudah pun menanam saham maksiat. Bila orang tengok kita, orang jadi jauh daripada agama dan kebaikan. Mereka akan terus-terusan dalam maksiat dan dosa. Dan kitalah penyebabnya. Cumanya kita tak sedar. Sebab kita kena tipu dek syaitan. Kita rasa hebat dengan nasihat-nasihat agama yang kita berikan. Kita rasa mulia dengan kebaikan-kebaikan yang kita lakukan.

Akhir kata, sembang jangan lebat. Habis air liur melekat. Iman masih tak meningkat. Nanti nyawa nak dicabut pun tersekat-sekat. Insaflah cepat-cepat. Banyak-banyakkan bertaubat.

wAllahu 'alam.

No comments: