Monday, June 18, 2012

Nikmat kurniaan Allah pada waktu pagi

Gambar daripada jamesdwyer.wordpress.com
Begitu banyak hadith Rasulullah S.A.W. yang menceritakan tentang kelebihan solat Subuh secara berjemaah. 

1. Diriwayatkan daripada Saidina Uthman R.A. bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Sesiapa yang solat Isha' secara berjemaah, dia akan mendapat pahala seolah-olah dia bangun solat separuh malam. Sesiapa yang solat Subuh secara berjemaah, dia akan mendapat pahala seolah-olah dia bangun solat sepanjang malam. (Hadith riwayat Muslim)

2.  Rasulullah S.A.W.  pernah melafazkan do'a yang berbunyi: "Ya Allah, berkatilah ummatku selagi mereka suka untuk bangun (solat) Subuh." (Hadith riwayat Tirmizi, Abu Daud, Ahmad, dan Ibnu Majah)

3. Dalam satu hadith lain yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, Rasulullah memberitakan tentang ganjaran dapat melihat wajah Allah S.W.T. bagi mereka yang bangun solat Subuh berjemaah. 

Tidak kurang juga hadith Nabi S.A.W. yang memberi kita amaran tentang bahana apabila kita mula lalai dengan ibadah yang begitu penting ini.

1. Bagi yang mengabaikan solat Subuh berjemaah, mereka terdedah dengan penyakit atau sifat-sifat munafik. Dalam satu hadith yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, Rasulullah S.A.W. bersabda: "Sesungguhnya solat yang paling berat untuk mereka yang munafik adalah solat Isha' dan Subuh. Kalaulah mereka tahu akan kelebihan kedua-dua solat ini, nescaya mereka akan datang (untuk berjemaah) walaupun mereka terpaksa merangkak."

2. Abdullah ibnu Mas'ud ada meriwayatkan suatu hadith tentang seorang lelaki yang meninggalkan solat Subuh. Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Lelaki tersebut telah dikencingkan syaitan di telinganya atau kedua telinganya." (Hadith riwayat Bukhari)

3. Dalam sebuah hadith yang lain yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari, mereka yang gagal bangkit menunaikan solat Subuh berjemaah adalah mereka yang berada dalam belenggu syaitan. Hadith tersebut berbunyi: "Syaitan mengikat (atau membelenggu) tengkuk di kalangan kamu yang tidur dengan 3 belenggu. Dia memukul belenggu-belenggu tersebut sambil berkata: malam masih panjang, teruskan tidurmu! Jika manusia itu bangun dan menyebut nama Allah, maka akan terungkai satu belenggu. Kemudian sekiranya dia pergi berwudhu', terungkailah belenggu yang kedua. Dan apabila dia bersolat, terungkailah belenggu yang terakhir. Maka pagi itu, dia akan cergas dan baik jiwanya, jika tidak dia akan menyambung paginya dalam keadaan jelek dan malas." 

Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan yang menciptakan diri ini dan segala yang ada di alam ini, yang telah memilih saya sebagai salah seorang yang dapat menunaikan solat Subuh secara berjemaah. Takkan mampu untuk saya bangkit solat berjemaah pada pagi yang dingin melainkan dengan taufiq-Nya.

Saya teringin untuk berkongsi dengan rakan pembaca pengalaman sanubari saya ketika saya solat Subuh berjemaah di masjid pagi ini. Saya bermohon perlindungan daripada Allah S.W.T. daripada perasaan ujub dan takabbur daripada perkongsian. Tujuan saya berkongsi pengalaman saya ini hanyalah sebagai motivasi untuk diri saya supaya lebih kuat dan konsisten dalam mengerjakan solat Subuh secara berjemaah. 

Apa yang ingin saya fokuskan dalam perkongsian ini adalah perasaan yang hadir dalam jiwa saya di saat yang sangat singkat, tapi penuh bermakna -- sewaktu saya menyempurnakan sujud yang pertama dalam solat Subuh pagi tadi. Perasaan yang bercampur baur, hingga bergenang kelopak mata dan terasa berat sebak di dada.

Ada padanya rasa syukur, atas kesempatan yang Allah berikan untuk saya mulakan hari ini dengan sujud menghambakan diri pada-Nya. Apakah ada lagi nikmat yang lebih berharga selain daripada bergelar sebagai Abdullah?

Datang menerjah dalam diri saya rasa insaf atas kelalaian yang lalu terhadap ibadah pada waktu pagi. Tapi pagi ini, Allah bukakan semula jalan untuk saya kembali mengagungkan-Nya.

Terbit juga harapan supaya sujud saya diterima dan disukai Allah S.WT., walaupun saya sedar keadaan diri saya yang hina disebabkan dosa-dosa yang telah saya lakukan. 

Pada waktu saya hampir mengangkat kepala untuk bangun duduk di antara dua sujud, terlintas rasa kebimbangan terhadap ketidakpastian tentang hari esok. Adakah esok saya beroleh lagi taufiq dan kekuatan untuk menjadi hamba kepada-Nya?
 
Semoga kita semua mendapat manfaat daripada perkongsian kecil ini. 

wAllahu 'alam.

No comments: