Monday, April 29, 2013

Saya kritik kerajaan. Tidak patriotikkah saya?

Saya ada beberapa pengalaman di'tegur' oleh orang tua2 akan sikap kritikal saya terhadap kerajaan Barisan Nasional/UMNO. Kata mereka saya tidak patriotik. Tak cinta pada negara. Terikut2 budaya barat.

Ingin saya nyatakan dengan tegas, saya dan ramai lagi anak-anak muda Malaysia memilih untuk melaungkan suara perubahan semata-mata kerana rasa cinta pada tanah tumpah darah sendiri. Kita membaca, menonton TV & video2 di internet, mendengar perbahasan2 menerusi corong2 TV & radio, menganalisa kenyataan pemimpin2 negara, berfikir, membentuk pendirian, dan berdo'a siang & malam kerana kita kisah dengan apa yang berlaku kepada negara bertuah ini.



Foto ihsan:  armyoffisabilillah.blogpsot.com


Kita tidak mencanggah sejarah bahawa UMNO di bawah pimpinan Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman yang berjaya memacu perjuangan rakyat sehingga tercapainya kemerdekaan. Tetapi banyak di kalangan kita yang terlupa akan the unsung heroes; mereka yang memilih haluan kiri untuk memperjuangkan kemerdekaan negara seperti Ibrahim Yaakob, Ahmad Boestaman, Dr Burhanuddin Helmi, Pak Sako, dan Mat Indera. 

Kewujudan mereka memberi pressure daripada sudut yang berbeza kepada British untuk memberi kemerdekaan kepada mereka. Disebabkan oleh tahap ignorance yang melampau terhadap perjuangan kelompok haluan kiri telah menyebabkan rakyat berpandangan bahawa negara adalah synonym dengan UMNO/BN. Kritikal pada UMNO, maksudnya kritikal pada negara/Malaysia. Sokong pembangkang, maksudnya sokong kehancuran negara/Malaysia. Sokong pembangkang, maksudnya mahu ulang May 13. Sampai bila kita nak dibelenggu oleh pemikiran sempit ini? Pemikiran sempit yang dibina atas ignorance terhadap sejarah negara sendiri.

Akhir sekali, saya ingin mencadangkan kepada pakcik2 & makcik untuk redirect kemarahan mereka kepada anak2 muda yang tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi, yang sudah berdaftar tapi tak mahu pulang mengundi, yang menonton Iron Man III sampai 2-3 kali di panggung wayang, yang leka dengan dunia hiburan tatkala negara berada di ambang genting yang bakal menentukan pimpinan dan halatuju negara. Mereka ini yang tidak patriotik. Mereka yang tidak cinta pada Malaysia. Mereka yang terikut2 dengan budaya barat. Bukan saya, bukan sahabat2 saya.

wAllahu 'alam.

No comments: