Sunday, December 20, 2009

Hakikat kezuhudan


Saya ingin mencari makna kezuhudan. Kerana, saya ingin menang dalam perlumbaan mencapai keampunan Tuhan.

"Dan bersegeralah kamu ke arah keampunan daripada Tuhanmu dan syurga yang seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa." (ali-'Imran: 133)

Untuk menang, saya perlu menambah nilai-nilai "
distinctive" dalam diri. Nilai-nilai ini yang boleh diteladani daripada kehidupan Rasulullah S.A.W. dan para sahabat. Nilai-nilai seperti zuhud, malu, warak, dan bijaksana adalah sifat-sifat yang boleh meninggikan taqwa saya, justeru menjadikan saya lebih ke hadapan dalam perlumbaan ini. Kali ini, saya pilih untuk mengenal sifat zuhud sebagai "accelarator".

Mungkin mafhum hadith Nabi S.A.W. di bawah boleh menceritakan hakikat kezuhudan.

"Jadilah kamu di dunia seperti orang asing atau musafir." (Riwayat Bukhari)

Sama-sama kita fikir-fikirkan.

wAllahu 'alam

No comments: