Thursday, April 14, 2011

Jangan kita berpaling

"Wahai Tuhan kami, (Penjaga dan Pelindung kami), jangan Kau palingkan hati kami sesudah Kau berikan petunjuk kepada kami, dan curahkanlah ke atas kami rahmat dari sisi-Mu, sesungguhnya Kaulah yang Maha Pemberi." (An-Nisa': 8)

Syaitan telah memulakan usaha mereka untuk memalingkan kita daripada tauhid pada saat kita menghirup nafas pertama lagi. Sebuah hadith daripada Sahih Muslim menceritakan bagaimana syaitan datang mengganggu setiap anak yang baru dilahirkan dengan "mencucuk-cucuk" anak itu. Sehingga Nabi S.A.W. memerintahkan kita supaya melaungkan azan di telinga kanan dan iqamah di telinga kiri anak yang baru dilahirkan tadi. Dalam sebuah hadith lain, Nabi S.A.W. menceritakan bagaimana syaitan-syaitan sibuk membisikkan cadangan-cadangan nama yang tidak baik kepada ibu atau bapa untuk diberikan kepada anak mereka yang baru sehari-dua usia. Nama yang baik adalah langkah pertama dalam pembentukan karakter yang baik. Perhatikan bagaimana musuh-musuh kita memulakan kerja-kerja mereka untuk menjatuhkan kita ke dalam neraka sejak awal usia kita lagi.



Musuh-musuh kita ini tidak pernah lelah mencari jalan untuk memalingkan kita daripada mengesakan Allah sehinggalah pada sisa-sisa akhir kehidupan kita. Dan pada ketika inilah mereka memberikan serangan yang terhebat terhadap aqidah kita. Pelbagai fitnah dihujankan ke atas kita. Antaranya, menurut banyak riwayat yang kuat daripada para ulama', syaitan-syaitan boleh datang kepada kita yang sedang hampir dengan sakaratul maut dan mereka menyerupai orang-orang yang kita sayangi. Syaitan-syaitan laknat ini akan me'nasihat'kan kita supaya memilih apa saja kepercayaan selain daripada Islam sebelum kita menghembuskan nafas kita yang terakhir. Mereka bukan sahaja menawarkan agama Kristian dan Yahudi, tetapi demokrasi, Islam liberal, pluralisme, dan sebagainya sebagai 'alternatif' kepada Islam yang mulia.

Musuh kita sangat licik dan sangat tegar dalam usaha mereka untuk menyesatkan kita. Maka selalulah kita berdo'a kepada Allah Jalla wa 'Ala, agar ditetapkan hati kita atas Iman dan Islam sehingga kita melepasi saat sakaratul maut.

wAllahu'alam.

No comments: