Tuesday, September 23, 2008

Kau dah baligh ke belum?

I would like to share a conversation I had with a friend of mine a few days ago about solat Terawih. To me, it didn't seem important, initially. But, after a few hours, I got to thinking about it and masha Allah! I think I need to share it with you guys.

Friend: "Arit (Harith), boleh tak aku solat Terawih
empat rakaat je?"
Me: "Hmm, kalau kau tanya aku, aku cakap tak boleh. Sebab, tak macam sunnah nabi, atau sahabat."
Friend: "Takkan tak boleh kot? Kalau macam tu, baik aku tak payah solat langsung."
Me: "Bukan macam tu maksud aku. Kalau kau solat empat rakaat, Allah balas untuk empat rakaat jela. Cuma, tak berapa cantik, bila kita beribadah tak ikut nabi kita."
Friend: "Oh ok."
Me: "Tapi kan bro, soalan kau boleh ke tak solat Terawih empat rakaat ni, macam soalan budak belum baligh. Budak yang baru nak belajar sembahyang, kaki pun tak cukup kuat nak berdiri lama, hidung pun masih berhingus, silap-silap sunat pun belum lagi."
Friend: "Perli nampak."
Me: "Bukan perli, nasihat. Anyways, kau dah baligh ke belum?"

wAllahu 'alam

3 comments:

a z r a f a z i l said...

haha :)nasihat makan dalam pnye~~

abry_abrx said...

aku ingan aku dah paling jahil laa sbb tak berapa hebat pasal agama ni..
rupa2 nyer ada lagi teruk dr aku yer...

Anonymous said...

tu che abry, rendah diri sgt. sape cakap kamu jahil. x wajib pn jd hebat dlm agama.