Tuesday, September 16, 2008

Mujahadah: Suatu Kata yang Indah, Tapi Payah

Mujahadah adalah suatu kata yang indah dan bertenaga dalam ceramah-ceramah agama dan motivasi diri. Namun, pada hakikatnya, pratikalitinya jauh lebih payah daripada menyebut empat suku kata yang membina perkataan yang yang amat mahal harganya di sisi Allah azza wajal. Mujahadah yang membawa makna "to make strenous effort against one's nafs" adalah satu proses yang memerlukan keikhlasan, kemahuan yang tidak berbelah bagi, dan ketahanan yang konsisten. Tatkala nafsu mampu dikekang dan dikawal, jiwa begitu mudah kembali kepada fitrah dan rapat kepada Tuhan. Namun begitu, daripada 1000 orang yang bijak membahaskan persoalan mujahadah ini, mungkin hanya 10 yang mampu membuahkannya melalui perbuatan.

Akhir kata, di saat kita mengharungi separa Ramadhan yang terakhir ini, saya ingin mengingatkan diri saya dan rakan-rakan pembaca untuk menghayati konsep mujahadah. Terutama rakan-rakan yang sedang berada di medan dakwah kampus yang begitu banyak menyebabkan kita mengeluarkan kata-kata yang kebanyakkannya tidak tertunai oleh si pengata. Saya akhiri tulisan saya kali ini dengan dua firman Allah S.W.T..

"...dan demikianlah keadaan hari-hari (di dunia ini, dengan kemenangan dan kekalahan yang silih berganti) supaya nyata bagi Allah siapa yang tetap beriman dan supaya Allah dapat mengambil di antara mereka sebagai Syuhada'..." (Ali-Imran: 140)

"Wahai orang-orang Mukmin, mengapakah kamu berkata tentang perkara yang kamu tidak lakukan? Sungguh besar kebencian Allah kepada kamu kerana tidak melakukan apa yang telah kamu katakan." (As-Saff: 2-3)

wAllahu 'alam

No comments: