Saturday, February 27, 2010

Jadilah orang yang terkenal!

Adapun manusia itu boleh dibahagikan kepada 4 golongan berdasarkan "level of fame" masing-masing.

Golongan pertama ialah mereka yang terkenal di bumi dan di langit. Mereka ini sangat dekat dengan Allah S.W.T.. Antara orang yang termasuk dalam golongan ini ialah Rasulullah S.A.W. dan Nabi Isa A.S..


"Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas Nabi (Muhammad S.A.W.); wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu ke atas Nabi (Muhammad S.A.W.) dan ucapkanlah salam kepadanya." (al-Ahzab: 56)

"Ingatlah ketika Malaikat berkata, "Wahai Maryam, sesungguhnya Allah ada berita gembira untukmu iaitu kalimah daripada-Nya, (kamu akan melahirkan seseorang) yang namanya al-Masih Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan akhirat dan dia termasuk daripada kalangan orang yang dekat dengan Allah." (Ali-Imran: 45)

Golongan kedua ialah mereka yang tidak dikenali di bumi, tetapi sangat terkenal di langit. Mereka ini golongan yang dirahmati Allah. Contoh mereka yang tergolong dalam golongan ini ialah 'Uwais al-Qarni. Dia masuk Islam semasa zaman Rasulullah S.A.W., namun ar-Rasul tidak pernah bersua muka dengannya. Kita barangkali tidak pernah mendengar namanya sebelum ini. Tetapi, ar-Rasul pernah bersabda bahawa setiap do'a 'Uwais pasti dimakbulkan.

Golongan ketiga ialah mereka yang terkenal di bumi, tetapi tidak pula terkenal di langit. Mereka ini golongan yang dilaknat. Contoh daripada golongan ini ialah fir'aun, hitler, dan mereka yang terkenal dengan maksiat semasa hidup dan mati dalam kekufuran.

"Sesungguhnya orang-orang telah kafir dan mereka telah pun mati dalam kekufuran, mereka itu mendapat laknat daripada Allah, para malaikat, dan manusia seluruhnya." (al-Baqarah: 161)

Golongan keempat ialah mereka yang tidak terkenal di bumi dan juga di langit. Mereka ini ialah golongan yang celaka. Dunia tidak kesampaian, akhirat pula berciciran. Mereka ini ialah kita. Di dunia kita tidak dikenali. Di langit juga nama kita termasuk dalam do'a para malaikat. Tetapi, terkecuali daripada golongan ini mereka yang rajin berselawat ke atas Nabi S.A.W. dan mereka yang kuat bermunajat di waktu malam. Tuhan berbangga dan merahmati orang-orang ini.

wAllahu 'alam.

2 comments:

Pinkiex said...

:) Teringat kelas aritu.

Sangat suke.

Can I link to your post? Thanks.

Anonymous said...

suka