Saturday, February 20, 2010

Pesan ayah


Aku baru sampai daripada Johor Bahru pagi tadi. Semalam ayah dan keluarga menghantar aku ke stesen keretapi. Dalam perjalanan ke stesen keretapi, ayah sempat membekalkan aku pesan & nasihat, simbol kasih dia pada aku.

Ada tiga pesan ayah.

1) "Ilmu yang engkau kandung di dada masih sedikit. Tapi, ilmu yang belum kau amalkan masih banyak."

2) "Kita semasa hidup, kena kejar kematian. Jangan biarkan kematian yang kejar kita. Orang yang kejar kematian itu orangnya sangat rindu pada Allah S.W.T.. Sedangkan orang yang dikejar oleh kematian itu orangnya sangat benci pada Allah S.W.T.."

3) Nasihat yang akhir, "Quran dan Sunnah ar-Rasul, jangan kau lupakan atau buat-buat lupa. Takut-takut nanti Tuhan lupakan kamu. Gigit dua panduan wahyu itu dengan gerahammu."

Nasihat-nasihat sebegini yang ditinggalkan oleh seorang ayah adalah lebih mahal dan bermakna daripada sekeping kad kredit platinum atau kunci kereta mewah atau apa-apa yang lain yang materi. Nasihat-nasihat sebegini untuk bekalan kita mencari bahagia yang sebenar, yang hakiki. Nasihat-nasihat ini adalah senjata untuk kita mengubah dunia. Semoga Allah membalas segala kebaikan ayah dan mengampuni dosa-dosanya.

wAllahu 'alam

1 comment:

Unknown said...

mendapatkan kebaikan dari nasihat.